ΔΙΚΑΝΝΟ

Ειδήσεις για το κυνήγι, τα θηράματα και την ύπαιθρο μακριά από συμφέροντα και χορηγούς

«Το μεγάλο… μικρό»!!!… (διαμέτρημα κυνηγιού)

Υπάρχει ένα διαμέτρημα που η γοητεία που ασκεί είναι δυσανάλογη με το… μέγεθός του. Είναι το 36 cal  ή αλλιώς γνωστό και σαν  410 της ίντσας (ή 410 bore).

Για τους πολλούς είναι ένα…  παιδικό διαμέτρημα, κατάλληλο μόνο για να παίζουν τα παιδιά κι οι έφηβοι, για κάποιους είναι μόνο ένα βίτσιο της οπλουργικής τέχνης, για μερικούς είναι ένα ποθητό συλλεκτικό αριστούργημα, για άλλους μια σκοπευτική πρόκληση και για άλλους ένα βιτσιόζικο αντικείμενο πόθου.

Η χρήση του κάλυπτε πάντα όλα τα κοινωνικά στρώματα και απίστευτες σε ποικιλία καταστάσεις! Μπορεί να ήταν το αγαπημένο όπλο των λαθροθηρών σε φτηνή βελγική έκδοση αναδιπλούμενου μονόκαννου! Και ταυτόχρονα το όπλο αυτοάμυνας του ευγενούς γαιοκτήμονα σε μορφή εξεζητημένου κρυφού μπαστουνιού – πυροβόλου.

Mπορεί να ήταν το αγαπημένο εφηβικό οπλάκι ενός νεαρού για να κυνηγήσει κουνέλια, μπορεί να ήταν η ειδική εξεζητημένη παραγγελία ενός σπεσιαλίστα «χορτασμένου» κυνηγού, από ένα «μπεστ» αγγλικό οίκο!
Παραδοσιακά είναι το όπλο των ταριχευτών, γιατί προκαλεί λίγη ζημιά στο θήραμα και μπορεί κανείς να πυροβολεί με λίγα σκάγια τα πολλά είδη μικρόπουλων που είναι αντικείμενο των επιστημονικών συλλογών.
Χρησιμοποιήθηκε σαν όπλο «επιβίωσης» για αεροπόρους στον δεύτερο πόλεμο. Οπως και σαν όπλο για το μαρκάρισμα φαλαινών, με σημάδια που επιστρέφονταν στο Ωκεανογραφικό Ινστιτούτο από τα φαλαινοθηρικά.

Αν θελήσουμε να αναλύσουμε λίγο το διαμέτρημα 36 και την ιστορία του, δεν είναι καθόλου 36. Ως γνωστόν το «καλίμπρ» μεταφράζεται σε πόσες όμοιες μπάλες φτιάχνονται από μια λίμπρα μολύβδου. Οσο μικραίνει το διαμέτρημα, τόσο αυξάνει ο αριθμός τους. Μια λίβρα μολύβδου όμως… δεν δίνει 36 μπάλες 10,4χιλ η .410 της ίντσας! Δίνει 67,4 μπάλες. Αρα το 36, σύμφωνα με τον ορισμό του διαμετρήματος, είναι καλίμπρ 67!

Πώς επικράτησε το νούμερο 36;
Μάλλον σαν απλή… συνέχεια του 20, 24, 28, 32, καλίμπρ.

Παιχνίδι αριθμών
Είναι παράξενο αλλά έτσι επικράτησε το 36, αφού οι Αγγλοι κάποια από τις πειραματικές και δημιουργικές εποχές του πυροβόλου τον προηγούμενο αιώνα, αποφάσισαν να σταματήσουν την αρίθμηση των «καλίμπρ» στο 50!

Ετσι το 67 δεν είχε χώρο ύπαρξης!
Στη Γαλλία πάλι τα 36 καλίμπρ περιγράφονται συχνά σαν όπλα 12mm που δεν είναι βέβαια καθόλου .410 αλλά .472!.
Στην Αμερική συχνά θεωρείται από τους ειδικούς ότι το όπλο προέρχεται από τα παλιά διαμετρήματα μαύρης μπαρούτης όπως το 44xl. με μακρύ μεταλλικό κάλυκα. Αυτά όμως ήταν πρακτικά .425 και έριχναν και τους δύο κάλυκες! Το 1923 ο κατάλογος «sears» περιλάμβανε όπλα δίκαννα και μονόκαννα που έριχναν και τους δύο κάλυκες!

Παρά την αγάπη που του έχουν δείξει οι πέραν του Ατλαντικού κυνηγοί, το 36 έχει γεννηθεί στην Ευρώπη. Υπήρχε στους καταλόγους της ΕLΕΥ σαν πινφάιρ [σύστημα Λεφοσέ] γύρω στο 1860, αλλά και μόνο η καταγωγή Λεφοσέ δείχνει προς τη Γαλλία, σαν πατρίδα του γοητευτικού «μικρού».

Η ιστορία είναι πως στη Γαλλία, γύρω στο 1868, αποφασίστηκε ότι τα διαμετρήματα κάτω από το 417 ή 10,6mm θα δοκιμάζονταν διαφορετικά από τα μεγαλύτερα, με ευκολότερους κανονισμούς. Αυτό γέννησε το .410 σαν το μεγαλύτερο χρήσιμο από τα μικρά διαμετρήματα.
Την ίδια εποχή ο Φιόκι είχε αποφανθεί ότι το .410 καθορίζει τη διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στα σοβαρά όπλα και στα όπλα «παιχνίδια» που ήταν πολύ της μόδας εκείνη την εποχή και παράγονταν σε όλα τα διαμετρήματα που μπορεί να φανταστεί άνθρωπος.

Τι είναι αυτό που γοητεύει σήμερα ένα χρήστη του .410; Μα τι άλλο από την πρόκληση και την αίσθηση ότι με κάτι τόσο μικρό καταφέρνεις κάτι μεγάλο! Το .410 αντικειμενικά πάσχει από πλευράς ποιότητας και ποσότητας κατανομών. Από πλευράς ποσότητας πάσχει γιατί όλοι προσπάθησαν να του δώσουν μεγαλύτερη χωρητικότητα σε σκάγια. Αποτέλεσμα μια παραφορτωμένη υπερβολική γόμωση που ξεκινά σε 11γρ. και φτάνει στα 21 γρ.

Από πλευράς ποιότητας πάσχει γιατί η στήλη των σκαγιών του είναι υπερβολικά ψηλή, μακριά, που σημαίνει μεγάλη «ουρά» στην πτήση και μεγάλη παραμόρφωση των σκαγιών κατά τη διάρκεια της διαδρομής τους στην κάννη από πλευρικές τριβές στα τοιχώματά της.


Πιέσεις και κατανομές

Οι αρχικές του ταχύτητες είναι βέβαια ίδιες με ενός δωδεκαριού. Οι πιέσεις όμως μέσα στη στενή του κάννη είναι αισθητά μεγαλύτερες. Και αυτό σημαίνει πρόσθετη παραμόρφωση των σκαγιών. Αν προσθέσει κανείς το φουλ τσοκ που έχουν σχεδόν όλα τα .410, που σημαίνει ακόμα μεγαλύτερη στένωση και παραμόρφωση των σκαγιών στην έξοδο από την κάννη, και ακόμα μεγαλύτερη ουρά στην πτήση, τότε καταλαβαίνει κανείς γιατί οι κατανομές του .410 φτωχαίνουν με αυτό τον τρόπο.

Οι «γκουρού» του διαμετρήματος, σαν απάντηση έχουν τη χρήση σε μεγαλύτερο νούμερο σκαγιών που παραμορφώνονται έτσι και αλλιώς λιγότερο. Πραγματικά κάποιος που έχει δοκιμάσει στον πίνακα διάφορα νούμερα σκαγιών με το .410, όπως ο γράφων, θα εντυπωσιασθεί από το γεγονός ότι τα μικρά σκάγια έχουν άθλιες κατανομές, ενώ τα μεγαλύτερα νούμερα τείνουν σε κανονικότερες και πιο συγκεντρωμένες κατανομές.

Εχει αποδειχτεί επίσης ότι οι μικρότερες γομώσεις από τις αμερικάνικες υπερβολές «μάγκνουμ» σε κάλυκες των τριών ιντσών με 21 γρ. σκάγια, είναι πολύ πιο ποιοτικές σε κατανομή. Ιδανικές γομώσεις είναι αυτές σε κάλυκες δύο ιντσών, που ήταν και το ύψος των καλύκων που ξεκίνησε να χρησιμοποιείται στην αρχή της ζωής του διαμετρήματος.

Η χρήση καλύτερων υλικών έμφραξης με κυάθιο που μειώνουν την παραμόρφωση των σκαγιών και η χρήση προοδευτικών πυρίτιδων βελτιώνουν εντυπωσιακά την απόδοσή του αλλά με αύξηση του κόστους της γόμωσης. Η διαμόρφωση του τσοκ επίσης σε κάτι λιγότερο από φουλ ή ακόμα και σε κύλινδρο μειώνει τις τριβές και την παραμόρφωση κατά την έξοδο από την κάννη.

Με αυτούς τους τρόπους, οι φανατικοί του διαμετρήματος πετυχαίνουν καλές έως και άριστες κατανομές μέχρι τα τριάντα μέτρα που είναι και το όριο μιας τόσο μικρής τουφεκιάς από πλευράς ωφέλιμου βεληνεκούς.

Η τουφεκιά…
Αν καταφέρνουμε με μια καλή κατανομή, να βάλουμε στο σώμα ενός φασιανού τρία σκάγια Νο 6 τότε αυτός είναι ένας… νεκρός φασιανός και δεν μπορεί να ξέρει αν τον σκότωσε ένα 12άρι στα σαράντα μέτρα ή ένα 36άρι στα τριάντα μέτρα.
Η υπερπροσπάθεια των βλητικών να καταφέρουν μια ποιοτική τουφεκιά από το .410 δεν εξηγεί τη γοητεία του, όμως, στα χέρια των απανταχού οπλόφιλων. Η πραγματική πρόκληση για τον οπλόφιλο, αλλά και για τον οπλουργό, είναι η δημιουργία ενός διαμετρήματος σε μικρότερη κλίμακα.

Τι θα πει για τον κατασκευαστή μικρότερη κλίμακα; Θα πει ελατήρια με περισσότερη πίεση και λιγότερο μέγεθος. Θα πει άξονες μικρότερους και με μεγαλύτερες τριβές. Θα πει βάσεις με μικρότερο μέγεθος και περισσότερα φορτία. Ολα αυτά για τον κατασκευαστή πραγματικών «σμικρυμένων» διαμετρημάτων είναι πραγματική πρόκληση.

Το μικρό διαμέτρημα είναι ένα διαμέτρημα πρόκληση. Είναι διαμέτρημα για τον συνειδητοποιημένο χρήστη που ξέρει να αντλεί στο μέγιστο τις δυνατότητές του και την ευχαρίστηση από αυτό.
Το Parker 410 διαμετρήματος της φωτογραφίας ανήκε σε έναν Αμερικανό τραπεζίτη. Κάθε φθινόπωρο κανόνιζε με πολλούς φίλους του ένα μεγάλο ταξίδι, «εκστρατεία» τριών εβδομάδων, στο Μεξικό για πάπιες και τρυγόνια.

Η Ρέμινγκτον και η Γουίντσεστερ έστελναν απευθείας αντιπροσώπους για να μη χάσουν την τεράστια κατανάλωση σε φυσίγγια. Ο ιδιοκτήτης του .410 το χρησιμοποιούσε μόνο για τρυγόνια και κάθε μέρα κατάφερνε με μόλις δύο κουτιά φυσίγγια, το όριο των 37 πουλιών.
Μετά σταματούσε. Αυτό είναι το μήνυμα του .410 …πως με κάτι τόσο μικρό καταφέρνεις κάτι τόσο μεγάλο.

ΤΟ ΓΝΩΡΙΖΑΤΕ;
– Τα μικρά διαμετρήματα φτιάχνονται με απλή προσαρμογή καννών μικρότερου διαμετρήματος σε μεγαλύτερη βάση. Τα όπλα αυτά χάνουν όμως την πραγματική αίσθηση του συμμετρικού και στην όψη και στη χρήση. Οι χρήστες μικρών διαμετρημάτων που ξέρουν να εκτιμούν αυτές τις αρετές, είναι αυτοί που παραγγέλνουν τέτοια όπλα που αποτελούν πανάκριβα κομψοτεχνήματα της οπλουργικής.

– Οι αρχικές ταχύτητες στο 36άρι είναι βέβαια ίδιες με ενός δωδεκαριού. Οι πιέσεις όμως μέσα στη στενή του κάννη είναι αισθητά μεγαλύτερες.
Και αυτό σημαίνει πρόσθετη παραμόρφωση των σκαγιών. Αν προσθέσει κανείς το φουλ τσοκ που έχουν σχεδόν όλα τα .410, που σημαίνει ακόμα μεγαλύτερη στένωση και παραμόρφωση των σκαγιών στην έξοδο από την κάννη, και ακόμα μεγαλύτερη ουρά στην πτήση, τότε καταλαβαίνει κανείς γιατί οι κατανομές του .410 φτωχαίνουν με αυτό τον τρόπο.

Συγγραφέας ο Νίκος Κράλλης,
Πηγή: ΕΘΝΟΣ-Κυνήγι 

Advertisements

About Δίκαννο20gauge

Μπλογκ για το κυνήγι, την κυνηγετική παιδεία, εκπαίδευση, διαχείριση θηραμάτων μας, κυνηγετικών όπλων και γομώσεων, μα και τεχνικές κυνηγιού αλλά και κυνοφιλικά ζητήματα με σκοπό- στόχο την πληρέστερη ενημέρωση, ανταλλαγή απόψεων και την θετική συμβολή δυνατόν στην ανάπτυξη των αντίστοιχων κυνηγετικών και κυνοφιλικών χώρων στην Ελλάδα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Δασαρχείο

Eνημέρωση σε δασικά και περιβαλλοντικά θέματα

ΔΙΚΑΝΝΟ

Ειδήσεις για το κυνήγι, τα θηράματα και την ύπαιθρο μακριά από συμφέροντα και χορηγούς

The Daily Post

The Art and Craft of Blogging

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

Αρέσει σε %d bloggers: